Voetbalshirts: het spelletje is veranderd
Eens had het voetbalshirt alleen een functionele rol. Het shirt moest zo’n beetje alleen duidelijk maken voor welk team er werd gespeeld. Tegenwoordig is dat wel anders. Voetbalshirts zijn uitgegroeid tot een waar mode-item en dat er zelfs derde voetbaltenues op de markt worden gebracht is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Voetbal is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness en marketing speelt een grotere rol dan ooit tevoren. Leo Messi, Zlatan, Cristiano Ronaldo of ex-voetballers als David Beckham, Ronaldo of Roberto Carlos: ze worden allemaal opgetrommeld om de meest hippe voetbalproducten aan de man te brengen. Shirts zijn een enorme inkomstenbron voor voetbalclubs en ook de naam die achterop staat wordt steeds belangrijker.
Spelers maken het verschil
Wat dacht je bijvoorbeeld alleen al van dé transfer van de zomer? Wat niemand eigenlijk kon geloven, gebeurde uiteindelijk toch: Cristiano Ronaldo tekende voor Juventus. Dat mocht wel wat kosten weten we inmiddels. Zo legden de Italianen een slordige 105 miljoen euro neer voor de Portugese goalgetter. Dat is natuurlijk een hoop geld, maar de drukkers van de voetbalshirts draaien sinds de aankondiging overuren. Zo werden er in de eerste 24 uur na de bekendmaking al 520.000 Ronaldo-voetbalshirts verkocht. De opbrengsten daarvan zullen over een hoop partijen moeten worden gedeeld, maar toch, één voetballer zorgt ervoor dat iedereen volgend jaar de Italiaanse Serie A volgt. Daarnaast gaat Juventus ook meer verdienen uit uitzendrechten wordt ook de merknaam van Juventus flink meer waard.
Het spelletje is veranderd
Clubs spelen er handig op in door voetbalshirts met persoonlijke shirtbedrukking aan te bieden en geef ze eens ongelijk. Tegelijkertijd worden voetbalshirts steeds modieuzer en worden ze aangeschaft als mode-item. De kragen zien er vandaag de dag bijvoorbeeld compleet anders uit dan pakweg 10 jaar geleden en er worden zoveel mogelijk accenten en bijzondere verwijzingen verwerkt in de shirts. Strak zaten de shirts uit de jaren ‘80 ook al om in de jaren ‘90 steeds losser te gaan zitten. Inmiddels zijn we weer terug bij af en kan het niet strak genoeg. Slogans vinden zelfs hun weg naar het voetbalbroekje en ook de sokken staan vol van initialen of andere kreten. Vroeger zou je er niet zo snel aan denken om voetbalsokken van een club of landenteam te kopen, maar tegenwoordig zijn ook de kousen van topkwaliteit. Dankzij alle details worden ook losse onderdelen steeds geliefder. Het spelletje is veranderd en dat geldt ook voor de voetbalshirts zelf.